Åpenhetsloven
Åpenhetsloven
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt sikre allmenheten tilgang på informasjon. Loven trådte i kraft 1 juli 2022.
Loven gjelder for større virksomheter som hører hjemme i Norge. Loven gjelder også for større utenlandske virksomheter som tilbyr varer og tjenester i Norge, og som er skattepliktige til Norge etter norsk intern lovgivning.
Bredengen kvalifiserer under denne definisjonen. Loven pålegger selskapene tre plikter:
Virksomhetene skal utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper (Kilde: Åpenhetsloven § 4).
Virksomhetene skal offentliggjøre en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene i henhold til Åpenhetsloven § 4. (Kilde: Åpenhetsloven § 5).
Åpenhetsloven gir alle rett til å be virksomheter om informasjon om hvordan de håndterer negativ påvirkning på menneskerettigheter og arbeidsforhold. Slike henvendelser kalles informasjonskrav (Kilde: Åpenhetsloven § 6 og §7).
En aktsomhetsvurdering er en prosess eller en arbeidsmetode for å kartlegge, forebygge, gjøre rede for og følge opp hvordan en virksomhet håndterer faktiske og mulige negative konsekvenser av sin virksomhet.
Arbeidet med aktsomhetsvurderinger er en kontinuerlig prosess. Formålet med denne redegjørelsen er å gi en offentlig redegjørelse for våre aktsomhetsvurderinger og hvilke tiltak som er iverksatt.
Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger skal baseres på OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv, som er illustrert til høyre.